Jyväskylän kristillinen koulu palkittiin Keski-Suomen urheilugaalassa

Keski-Suomen urheilugaalassa 31.1.2020 palkittiin maakunnan vuoden 2019 parhaita urheilijoita ja liikuntatekoja.

Vuoden lasten liikuttaja: Jyväskylän Kristillinen koulu

Perustelu: Jyväskylän Kristillisessä koulussa tehdään määrätietoista työtä oppilaiden hyvinvointitaitojen kehittämiseksi. Riittävä liikunnan määrä ja hyvä fyysinen kunto, koetaan oppimisen ja koulumotivaation edellytyksinä. Koulussa ei ole tyydytty ainoastaan kertomaan liikkumattomuuden vaaroista ja liikunnan hyödyistä – vaan paljon on haluttu opettaa keinoja ja mahdollistaa toimintatapoja, joilla jokainen oppilas voi itse huolehtia omasta hyvinvoinnistaan.

Normaali koululuokka on sisustettu kuin kuntosali, josta löytyy renkaat, leuanvetotanko, vetotalja, juoksumatto jne. Oppilaat voivat käydä luontevalla tavalla teoriaopetuksen lomassa liikkumassa. Koulussa on mm. jo pitkään ollut käytössä pitkä liikuntavälitunti, sovittu yhdessä pelinsäännöt kouluaikaisesta puhelimen käytöstä, opetuksessa käytetään toiminnallisia menetelmiä ja oppilaiden palautumista seurataan Firstbeat -mittauksilla. Koulun rehtori Petteri Muotka ja opettaja Jukka Sinnemäki ovat olleet kysyttyjä ja arvostettuja luennoitsijoita seminaareissa. Heidän kokemuksistaan ja toiminnastaan ollaan kiinnostuneita sekä kansallisesti että kansainvälisesti.